Cari Blog Ini

Jumaat, 23 Januari 2009

Wanita, haid dan hukum

Ketika kita didatangi haid, banyak petua dan larangan yang perlu kita ikut. Tapi sejauh mana kebenarannya?

Contoh;
  1. Bolehkah time haid kita memotong kuku dan rambut?
  2. Betulkah kata orang ketika haid kita tak boleh basuh rambut?
Soalan no.1 tu aku dah dengar sejak masa belajar dulu. Ramai yang kata tak boleh. Soalan no.2 tu time aku dah kerja ni baru dengar. Seorang pegawai lelaki datang pada aku cakap perbuatan membasuh rambut ketika tempoh haid boleh menyebabkan mata kita lebam/ dark circle.

Ok, aku memang ada dark circle, ketara sangat. Tapi sejak kecil. Bukan sejak dah baligh ni. Ramai yang mempertikai dan membuat spekulasi bahawa mata ku lebam kerana banyak aktiviti menyasar waktu malam. TAK!! Mataku begini sebab keturunan. Ayah aku cakap sebab aku ada darah Pahang; keturunan Sultan Pahang. *sila muntah hijau!

Bukan main jenuh aku search - mengesearch akhirnya aku terjumpa beberapa artikel untuk statement-statement di atas.

Untuk soalan no.1 dan beberapa soalan yang lain ini hujahnya.

Untuk soalan no.2 sila rujuk disini.

Tapi kalau korang perasan, ada percanggahan dalam kedua-dua post yang di-link-kan itu. Silalah buat tafsiran sendiri. Hukum sains. Wallahuallam.

Orang tua-tua cakap, time period tak elok masuk kubur. Ye lah, kita tengah kotor kan? Memang tak ada salah, tapi patutnya kita dalam keadaan tak bersih duduk je lah kat rumah.

Alkisah, raya pertama tahun lepas aku nak ziarah kubur arwah tok wan aku. Mak kata duduk dalam kereta, tak payah ikut. Tapi aku degil. Masuk saja perkarangan kubur tu, Gedebuk! Aku dah jatuh dalam lecah kat situ-situ juga. Aku terseliuh.

Habis baju raya aku. Adik perempuan aku papah aku ke surau nak basuh lumpur yang melekat pada kain baju kurung aku. Boleh dia cakap, "Adik main kat mana ni?" dengan suara menganjingkan aku. Cis!

Sejak itu apabila time period, aku takkan masuk ke tempat-tempat yang sensitif.


****


Meleret pulak. Back to the question.

Persoalan yang utama sekarang apa hukum potong kuku, potong rambut dan cuci rambut ketika haid??

5 ulasan:

  1. http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1212394778510&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaEAskTheScholar

    http://islamqa.com/en/ref/101285

    some infos.. tapi aku rasa. hukumnya harus.

    BalasPadam
  2. erkk ada ke pantang cam tuh..xley masuk kubur..abis kalau dia mati time period camner nak tanam sebab xley masuk kubur?

    sorry bab2 camni sy kureng caya sikit melainkan kalau orang tu ada hujah yang meyakinkan dgn disertakan hadis yang sahih.

    Kalau jatuh, sy tak rasa ada kaitan..Just maybe u yang cuai time tu :).

    Sorry kalau tak setuju pendapat sy.Cuma sy memang camni. Susah nak terima kata2 org tua sebab banyak apa yang dikatakan tak masuk akal. Kalau dipercaya boleh syirik jadinya.

    BalasPadam
  3. hahahaha.. dah kalau dia islam.. kalau mati time haid sekali pon.. mesti la kena bawak pegi tanam kat perkuburan islam.. takkan nak tanam kat belakang rumah kottt!!!!!! apa sengal ko nih alan..

    BalasPadam
  4. hmm..persoalan ni pon bermain dalam pikiran aku..

    BalasPadam

Do you want to comment or critic? Sure i don't mind. Thanx anyway...

Salam Kenal

Ramai yang baru menjadi rakan saya di muka buku sejak akhir-akhir ini. Jadi izinkan saya untuk perkenalkan diri. Hai, saya Syima atau senang...